vrijdag 23 september
‘De mooiste boodschap is biologisch, da’s eigenlijk heel logisch’
Op 23 september, tijdens de eerste EU Organic Day, trapt BioForum een nieuwe campagne af met de pakkende oneliner ‘De mooiste boodschap is bio’. Met deze campagne willen we iedereen aansporen om wat vaker biologische producten in het winkelkarretje te leggen, want biologisch is een smaakvolle, logische keuze die leidt tot gezonde bodems, meer dierenwelzijn en een stabiel klimaat. Steeds meer Vlamingen kopen daarom bio en herkennen ook het EU-biologisch label. Door kleine aanpassingen in hun koopgedrag in de supermarkt kunnen mensen laten zien wat voor wereld zij willen. Dat is het uitgangspunt voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ die BioForum en Bionext, de sectororganisaties voor bio in Vlaanderen en Nederland, samen uitdragen. Het biolabel staat voor een alomvattende aanpak om landbouw en voedselproductie op alle aspecten van mens, dier en milieu in balans te brengen. Door als consument vaker te kiezen voor biologisch, help je de wereld op al deze fronten verder. Kiezen voor biologisch is dus een lekkere en makkelijke manier om dagelijks een positief verschil te maken. Om het belang van de biologische landbouw en voeding in de kijker te zetten, riep Europa 23 september uit als EU Organic Day. Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, zal ook de landbouw zich moeten aanpassen. Dat beseft ook Europa. De Green Deal ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor de biologische landbouw. Zo’n speciale Europese dag helpt om de bewustwording rond bio te verhogen!
Positieve duwtjes op de winkelvloer
Om mensen tijdens het winkelen een duwtje in de goede richting te geven, zal een groot deel van de campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ zich afspelen op en rondom de winkelvloer:“Eind oktober zijn de eerste acties gepland in drie hypermarkten van Carrefour. We organiseren er proeverijen met biologische appelen en zullen de klanten door subtiele aanpassingen in de winkel ook stimuleren om bio in hun winkelmandje te leggen. Hopelijk zullen de andere retailers de komende jaren hun voorbeeld volgen,” vertelt Lieve Vercauteren, directeur van BioForum.Waarom we voor deze campagne samenwerken met supermarkten? Zij zijn van groot belang voor de verkoop van biologische producten. In België was de klassieke supermarkt het afgelopen jaar goed voor 59% van de totale biologische omzet (GFK Belgium). We tonen ook hoe mensen bio in de winkel makkelijk kunnen herkennen. Het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’), nu 10 jaar oud, voldoet aan strenge milieu- en dierenwelzijnsregels die grondig worden gecontroleerd. Dankzij deze onafhankelijke biocontroles wordt bio (h)erkend en vertrouwd.