Campagneflow

Vanaf najaar 2022 t.e.m. eind 2024 organiseert BioForum de promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’ om de vraag van biologische producten te stimuleren en het vertrouwen van consumenten in het Europese biolabel verbeteren. Een paar keer per jaar zetten we hierbij een specifieke productgroep of thema via ‘campagnepieken’ in de schijnwerpers. Op deze pagina vind je een overzicht van alle gerealiseerde campagnepieken én de geplande campagnepieken. Heb je interesse om mee te werken aan onze campagne? 

 

Vaste campagneflow

We hebben ervoor gekozen om te werken met krachtige campagnepieken waarbij we telkens focussen op een specifieke productgroep. Daarnaast bieden we het hele jaar door inhoud op onze verschillende communicatiekanalen (websites, social media, nieuwsbrieven,…)

Via de productgroep die dan in de kijker staat, tonen we graag wat biologische producten zo uniek maakt. We doen dit aan de hand van een social media campagne, (nudging)intereventies in supermarkten, samenwerkingen met influencers, artikelen op onze website(s), mailings, gedrukt materiaal als affiches, flyers, publi-reportages in magazines/nieuwsbrieven,…

Daarnaast zetten we ook in op perswerking, zodat de sector de weerklank krijgt die ze verdient!

Meer informatie over alle activiteiten en de resultaten van de verschillende campagnepieken? Check onze factsheet.

Campagnepiek #1 - AGF

Na de lancering van de campagne op 23 september 2022 organiseerden we van 17 oktober t.e.m. 13 november 2022 een eerste campagnepiek met als productgroep ‘Aardappelen, groenten en fruit’. Hierbij een overzicht van de belangrijkste activiteiten en hun resultaten.

  • nudging interventies 3 Carrefour hypermarkten
    stijging van verkoop bio met 4,5% na activatieperiode
  • 6 proeverijen met bioappels in Carrefour
  • print
    2 advertenties in Carrefour Foodmagazine & bonnenboekje
    > 950.000 contacten
  • social media & bannercampagne
    > 9 miljoen impressies
  • outdoor ads campagne
    20 schermen in het straatbeeld
    > 480.000 impressies
  • content op social media en website

Meer details? Check onze factsheet!

Campagnepiek #2 - Zuivel

Van 16 januari tot 2 februari 2022 vond een tweede campagnepiek plaats. Ditmaal werd er gefocust op de productgroep ‘Zuivel’. De belangrijkste resultaten in een notendop: 

  • instore video in 92 Delhaize winkels
    > 556.000 impressies
  • 5 proeverijen met biokaas in Delhaize 
  • online: banner en landingspagina op delhaize.be
    > 1.860.000 views
  • social media & bannercampagne
    > 10 miljoen impressies
  • content op social media en website

In onze factsheet kan je meer details terugvinden.

Campagnepiek #3 - AGF

Van 29 mei tot en met 24 juni 2023 vond de derde campagnepiek plaats en besteedden we heel wat aandacht aan biologische groenten en fruit. We moeten nog verschillende resultaten ontvangen, maar hier alvast een overzicht van de activiteiten tijdens deze campagnepiek:

  • nudging interventies in 20 Carrefour winkels
  • 10 proeverijen met biologische komkommer en kerstomaten in 10 Carrefour
  • social media & bannercampagne
  • samenwerking met 2 influencers
  • content op social media en website
  • communicatiepakket voor de sector
    • flyers en affiches voor al onze biowinkelleden (+-200 winkels)

Campagnepiek - Kids & bio

De laatste twee weken van september 2023 was er een mini campagnepiek met als thema ‘Kids & bio’. Tijdens deze campagnepiek was het doelpubliek specifiek gezinnen met jonge kinderen. Deze campagnepiek vond voornamelijk online plaats. Er werden volgende activiteiten uitgevoerd:

  • social media campagne
  • samenwerking met influencers
  • content op social media en website
  • publireportage in nieuwsbrief van de Gezinsbond

Campagnepiek #4 - Zuivel

Van 1 november t.e.m. 30 november 2023 vond er een vierde campagnepiek plaats. Er werd ook ditmaal gefocust op de productgroep ‘zuivel’. Tijdens deze campagnepiek werden volgende kanalen gebruikt:

  • videoadvertenties in 14 supermarkten (Delhaize en AH) 
  • digitale advertentiecampagne met (video)advertenties op online tv, branding display, online video, …
  • samenwerking met influencers
  • PR activiteit verkiezing ‘de mooiste koeienweide 2023’
  • 4 proeverijen in 2 Delhaize supermarkten met biokaas van Biomilk
  • communicatiepakket voor de sector
  • content social media & website(s)

Resultaten kunnen worden geraadpleegd in de factsheet.

Word partner

De campagne loopt nog tot en met eind 2024. We plannen het komende jaar nog verschillende campagnepieken. Hou zeker onze website in het oog, en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Heb je interesse om mee te werken aan deze campagne of een specifieke campagnepiek? Check hoe je partner kan worden.